وقتی CRM ندارید چه چیزهایی را از دست می دهید؟

رایگان نرم افزار دیدار را امتحان کنید

وقتی CRM ندارید چه چیزهایی را از دست می دهید؟

این ماجرا ها را تصور کنید:

شخصی به شرکت شما زنگ می زند و یک پیش فاکتور می خواهد، کارمند فروش شما به خاطر شلوغی فراموش می کند و آن مشتری از جای دیگر محصول خود را تهیه می کند، شما متوجه کل این اتفاق نمی شوید و تصور می کنید همه چیز خوب است!
یک مشتری از شما یک محصول 100.000 تومنی خرید کرده است و بابت این محصول بیش از 73 بار به بخش پشتیبانی شما زنگ است، شما مجبور می شوید به خاطر چند تا از این مشتری ها یک نفر به بخش پشتیبانی خود اضافه کنید و ماهیانه معادل کل خرید این چند مشتری هزینه پرسنل پشتیبانی پرداخت کنید، چون دلیل این شلوغی را متوجه نمی شوید خیلی خوشحال هستید که حجم تماس ها زیاد است و تصور می کنید همه چیز خوب است!

در یک مجله ماهیانه 2000.000 هزینه تبلیغات پرداخت می کنید در حالی که یک نفر هم در طول 6 ماه اخیر از آن مجله با شما تماس نگرفته است، چون نمی دانید که تماس های شما از کجا انجام می شود، با این هزینه مشکلی ندارید و تصور می کنید همه چیز خوب است!
یک کارمند فروش شما به شدت از حجم کاری زیاد شکایت دارد، چون شما تخمین دقیق از فعالیت های ایشان ندارید، یک کارمند به بخش فروش اضافه می کنید و تصور می کنید همه چیز خوب است!
همه این داستان ها یک منبع دارند، چون شما خیلی از اتفاقاتی که در نبض کسب و کار شما(بخش فروش) را رخ می دهد را نمی تواند بدون داشتن CRM ببینید، پس خطاهایی که این وسط اتفاق می افتد را متوجه نمی شوید و فکر می کنید همه چیز خوب است! اگر هم مشکلی در فروش باشد آن را به جامعه و شرایط جاری نسبت می دهید!

خوب شما در صورت نداشتن CRM چه چیزهایی را از دست می دهید؟

اطلاعات و سابقه مشتریان

در صورتیکه شما CRM نداشته باشید اطلاعات و سابقه مذاکرات کسب و کار شما با مشتریان تان در سررسیدها، دفترچه یاداشت ها و فایل های اکسل شخصی ذخیره خواهد شد، با رفتن هر کارمند فروش بخشی از بدنه مشتریان شما کنده شده و به همراه او از شرکت خواهد رفت

اطلاعات سرنخ های تبلیغاتی ( مشتریان بالقوه)

اطلاعات بازدید کنندگان از غرفه شما، سرنخ های که به گونه ای با شما تماس گرفته ند، سرنخ های که بابت جمع کردن شان کلی هزینه کرده اید، در زوم کن ها مختلف آرشیو و بعد از مدتی در شرکت تکانی ها دور ریخته خواهند شد.

گزارشات میزان فعالیت پرسنل فروش

بدون CRM چشم شما به بخش فروش بسته است، قابلیت های هر پرسنل به نحوه تعامل آن با شما برمی گردد، هر چقدر یک کارمند فروش بهتر خود را پیش شما ارائه کند، کارمند ارزشمندتری از دیدگاه شما خواهد بود و عملکرد آنها چیز خواهد بود که شما کمتر به آن توجه خواهید کرد

ابزاری مناسب برای سنجش اثر تبلیغات

بدون استفاده از CRM شما ابزار مناسبی برای سنجش اثر تبلیغات نخواهید داشت، هر رسانه تبلیغاتی که طبق سلیقه شما باشد بهتر جلوه خواهد کرد، چرا که شما به شکل دقیقا نمی دانید که ROI هر منبع تبلیغاتی چقدر است، به همین دلیل از روی حس خود تصمیم می گیرد که اغلب تصمیم های دقیقی نیستند

ابزاری مناسب برای سنجش رضایت مشتریان

چقدر مشتریان شما از شما، پرسنل شما و محصولات شما رضایت دارند، می دانید که تبلیغات دهان به دهان بی نظیرترین ابزار تبلیغاتی جهان است، این تبلیغات زمانی اتفاق می افتد که مشتریان از خدمات شما راضی باشد، بدون CRM سخت خواهد بود که شما میزان رضایت مشتریان خود را بسنجید
کاهش کیفیت فرایند تبدیل سرنخ به مشتری
یکی از مهترین کارهایی که CRM انجام می دهد نظم بخشیدن به فرایندهای تبدیل سرنخ به مشتری است وقتی شما از CRM استفاده نمی کنید میزان تبدیل سرنخ به مشتری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند

ابزاری مناسب برای یافتن مشتریان خوب و بد

CRM فقط برای شما مشتریان خوب پیدا نمی کند، بلکه علاوه بر آن مشتریان بد شما را هم شناسایی کرده و به شما نشان می دهد، مهم است سازمان مشتریان بد خود را شناسایی کرده، آنها را طرد کند و یا به مشتریان خوب تبدیل کند

نظر شما چیست؟ در صورت عدم استفاده از CRM شرکت ها چه چیزهای دیگری را از دست می دهند؟

(1394/03/31)

حمید محمود زاده

ایده پرداز نرم افزار دیدار

لیست نـظرات
  • علی کریمی :
    1394/04/2
    خیلی اشاره بجایی کردید، هنر امروز هنر حذف کردن است، حذف بخشی از مشتریان که با خرید کم بیشترین حجم کاری را به خود اختصاص می دهند هنر مدیران است. اصل پارتو را بخاطر داشته باشیم: 80 درصد درآمد ما از 20 درصد مشتریان به دست می آید پس قدر آنها را بدانیم.