چرا تعیین اهداف سال جدید به داشتن یک سال عالی کمک میکند؟

رایگان نرم افزار دیدار را امتحان کنید

چرا تعیین اهداف سال جدید به داشتن یک سال عالی کمک میکند؟

قرار است سال 98 یک سال عالی برای شما باشد؟ نه واقعا. هیچ دلیلی برای این که امسال سال شما باشد وجود ندارد.

اما چرا اهداف ما برای سال جدید به ثمر نمیرسند؟ شاید مهمترین دلیلش این باشد که این اهداف واقعی نیستند. تصمیمات ما نه واضح و روشن هستند؛ نه تعهدی به انجامشان داریم و نه انگیزه واقعی و درستی برایشان داریم. به همین خاطر خیلی راحت نسبت به اهدافمان سرد می شویم و از کار کردن برایشان دلسرد میشویم.

ما امیدواریم این پست برای اینکه شما یاد بگیرید چگونه به اهدافتان بچسبید مفید باشد و کمک کند هر روز کاری برای رسیدن به اهدافتان انجام دهید.

چرا به اهداف سال جدیدمان پایبند نمیمانیم؟

برای خیلی ها، تعیین اهداف سال جدید شبیه یک آیین نیمه مقدس برگزار میشود. اول هر سال تصمیم میگیریم به موقع سر قرارهایمان حاضر شویم و بیشتر ورزش کنیم. به خودمان قول میدهیم بیشتر کتاب بخوانیم و تقریبا همه تصمیم میگیرند لاغر شوند.

اگر بعد از تعطیلات عید سری به باشگاه های ورزشی بزنید؛ میبینید که همه کلاسها پر شده اند و همه با لباس و کفش جدید عرق میریزند. دو هفته بعد تعداد کسانی که به باشگاه می آیند نصف شده و روزهای آخر ماه اوضاع به روال سابق برمیگردد.

ما تا سیزدهم به سبک زندگی قبلیمان ادامه میدهیم: تا دیروقت میخوابیم؛ وقتمان را در شبکه های مجازی تلف میکنیم و مشت مشت آجیل و شیرینی میخوریم. اما از چهاردهم فروردین، زندگی جدیدمان را شروع میکنیم. صبح زودتر بیدار میشویم و ورزش میکنیم و غذاهای سالم میخوریم. ولی دوباره از هفته سوم همه چیز را رها میکنیم و عادت های بدمان را تکرار میکنیم.

به نظر من دو دلیل برای این اتفاق وجود دارد: یکی اینکه اهدافی که برای سال جدیدمان تعیین میکنیم خیلی واقعی نیستند. بیشتر این تصمیمات به این خاطر گرفته میشوند که فکر میکنیم باید چنین اهدافی برای سال جدید تعیین کنیم؛ همانطور که مثلا باید حتما در عید به سفر برویم.

دلیل دوم هم افکار ناخودآگاهی هستند که رفتارها و احساسات ما را کنترل میکنند. پروفسور رابرت کگان، محقق برجسته در زمینه آموزش بزرگسالان، تحقیقی درباره پدیده ها انجام داده و بر اساس آن درباره «مصونیت در برابر تغییر» صحبت میکند. پروفسور کگان میگوید: «با اینکه مردم درباره بیشتر تصمیماتی که برای سال جدید گرفته میشود مصر هستند؛ اما به ندرت به اهدافشان پایبند می مانند.» او دلیل این اتفاق را تمایلات و تصمیمات متناقض میداند که تعداد زیادیشان هم ناخودآگاه هستند. مثلا ما میخواهیم وزن کم کنیم؛ اما میخواهیم حس خوبی هم داشته باشیم و یکی از سریعترین راههای داشتن حس خوب؛ خوردن خوراکی های خوشمزه و پرکالری است.

شاید به نظرتان مسخره بیاید؛ اما این اتفاق همواره در درون شما در حال اتفاق افتادن است. البته از آنجایی که ما نمیدانیم این نیروها در درون ما هستند؛ پس نمیتوانیم آنها را کنترل کنیم. اما خوشبختانه شناخت و فهمیدن رفتار عجیب و غیرمنطقی نیروهای موثر درونیمان خیلی سخت نیست. کنترل کردن این نیروها سختتر است؛ اما غیرممکن نیست. پس اگر میخواهیم عادت بدی را ترک کنیم و رفتارهایمان را تحت کنترل داشته باشیم؛ باید اول بدانیم چرا این کارها را میکنیم؟ دلیل رفتارهایمان چیست؟ دلیل همه شکست هایمان را به تنبلی ربط ندهیم؛ اگرچه ممکن است نقش زیادی در موفق نشدنمان داشته باشد. همه چیزی که باید بدانید این است که اگر با وجود انگیزه زیاد و تلاش شدید برای به دست آوردن هدفتان به نتیجه نرسیدید؛ نباید خیلی به خودتان سخت بگیرید.

در این مقاله ما نمیخواهیم درباره تمایلات متناقض درونی صحبت کنیم که مانع از پایبندی ما به اهدافمان میشوند؛ بلکه میخواهیم راه های متفاوتی برای رسیدن به اهداف سال جدید امتحان کنیم. اولین قدم این است که درباره اهداف، انتخاب ها، انگیزه ها و ترس هایتان فکر کنید تا بتوانید یک تصمیم درست بگیرید. تصمیم های درست و جدی، چه در ابتدای سال گرفته شوند چه نه؛ تعهد و قولی هستند که شما به خودتان میدهید. ما در این مقاله به شما کمک میکنیم تصمیماتتان را مطابق فرمول بگیرید و بهشان پایبند بمانید.

چطور از یک برنامه ریزی روی کاغذ به انجام همه کارها برسیم؟ از خودتان این سوالات را بپرسید:

  1. برای خودتان واضح مشخص کنید که قرار است چه چیزی در این سال جدید به دست بیاورید؟ چه کارهایی میخواهید انجام دهید و چه چیزهایی قرار است تا آخر امسال تمام شوند؟ دقیقا میخواهید در سال جدید به چه نتایجی برسید؟ اهدافی که بیشترین اهمیت را برای شما دارند انتخاب کنید و تمام تمرکزتان را روی آنها بگذارید. داشتن تعداد زیادی هدف تمرکزتان را از شما میگیرد. اگر دقیقا بدانید چه میخواهید؛ بخش خودآگاه و ناخودآگاه ذهنتان با حداکثر توانایی روی این اهداف تمرکز میکنند.
  2. فکر کنید برای رسیدن به هر کدام از اهداف مهمی که مشخص کرده اید؛ باید چه کارهایی، در چه زمانی و با چه روشی انجام دهید تا نتیجه بگیرید؟ بدون داشتن یک برنامه دقیق برای انجام کارهایتان؛ اهداف و تصمیماتتان به عمل تبدیل نخواهند شد. در برنامه ای که میریزید؛ دقیق مشخص کنید که قرار است در چه زمان هایی چه کارهایی برای هر هدفتان انجام دهید.
  3. آیا دقیقا میدانید قرار است کدام کارهایتان را قربانی کنید تا وقت بیشتری برای انجام کارهای جدید داشته باشید؟ این سوال به شما کمک میکند زمان محدودتان را بهتر مدیریت کنید. برای اینکه بهترین عملکرد خودتان را داشته باشید؛ باید ترمزهای درونیتان را بشناسید و آنها را از بین ببرید. اگر میزان و نوع استفاده از زمانتان را به درستی ارزیابی نکنید و ندانید باید چه کارهایی را کنار بگذارید؛ نمیتوانید دقیق و کامل به برنامه هایتان عمل کنید.

بگذارید با یک مثال این روش را برای شما بیشتر توضیح بدهیم:

هدف امسال: میخواهم امسال فروش بیشتری داشته باشم.

  1. در برنامه روتین روزانه ام باید چه کارهایی را تغییر بدهم؟ چه فعالیت هایی باید بیشتر از همه و قبل از همه کارها انجام شوند؟
  2. چه چیزهایی باید یاد بگیرم؟
  3. چه زمانی باید از چه کسانی کمک بگیرم؟
  4. آیا خانواده من تحت تاثیر این اتفاق قرار خواهند گرفت؟ این کار چه تاثیری بر روی روابط شخصی من میگذارد؟
  5. اگر کمیت (تعداد فروش ها) افزایش پیدا کند؛ کیفیت پشتیبانی و خدمات مشتریان پایین خواهد آمد؟ در این صورت چه زیانی برای کسب و کار من دارد؟

(1397/12/27)

ایده پرداز نرم افزار دیدار

حمید محمود زاده

لیست نـظرات