راهنمای جامع مقابله با اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها

رایگان نرم افزار دیدار را امتحان کنید

راهنمای جامع مقابله با اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها

لئوناردو داوینچی، سالها برای کشیدن تابلوی مونالیزا زمان گذاشت و در سال 1519 وقتی از دنیا رفت؛ تعداد زیادی طرح نیمه کاره و پشت گوش انداخته داشت. میگویند او در بستر مرگ شک داشت که تا به حال کاری انجام داده است یا خیر؟

این نشان میدهد که همه ما (حتی داوینچی) دچار درجاتی از اهمال کاری هستیم. دانشمندان هم بر این باورند که ژنتیک مغز انسان به گونه ای است که سعی میکند استرس و نگرانی را از ما دور کند؛ اتفاقات و چیزها را راحت جلو دهد و باعث شود فکر کنیم گشتن در اینستاگرام؛ مهمتر از تماس با سرنخ هاست آن را عقب بیندازیم.

دکتر تیموتی پایچل؛ استاد روانشناس هم توضیح میدهد که وقتی باید انجام کاری را انتخاب کنیم؛ بین بخش عاطفی-هیجانی و بخش منطقی مغز یک جنگ اتفاق میفتد! و اولویت با تصمیمی است که بیشترین لذت را نصیب شما کند. بنابراین برای انتخاب بین تماشای سریال های مورد علاقه تان در لپ تاپ و نوشتن گزارش ویژه ای که مدیر فروش شما درخواست کرده؛ آن هم وقتی فقط برای یکی از آنها وقت دارید؛ در ذهنتان درگیری ایجاد میشود.

درست است که بدن ما این گونه طراحی شده؛ اما این مجوزی برای این نیست که روزی دو ساعت در آبدارخانه با همکارانتان حرف بزنید و پشت میزتان برنگردید!

از جمله مشکلاتی که اهمال کاری ایجاد میکند؛ اینها هستند:

  • با انجام کارها؛ شما نرخ تبدیل بالاتری خواهید داشت و در کارتان حرفه ای تر خواهید شد.
  • تحقیقات نشان داده اند که وقتی به جای اهمال کاری به کارهایتان رسیدگی میکنید؛ احساساتی مثل صلح درونی؛ قدرت، هدفمند بودن و در کنترل داشتن اوضاع را تجربه خواهید کرد.
  • برای شرکت ها؛ اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها هزینه زیادی برمیدارد. اگر فقط چند دقیقه در روز هم کارها را به تعویق بیندازید؛ با احتساب حقوق میانگین ساعتی 17 دلار شرکت های آمریکایی در سال به ازای هر کارمند؛ 4000 دلار ضرر میکنند. و این در حالیست که تحقیقات نشان داده اند کارمندان آمریکایی به طور متوسط روزی دو ساعت از ساعات کاری را به انجام کارهای دیگر میپردازند. این یعنی میزان ضرر شرکت ها بیشتر از این حرف هاست.
  • به تعویق انداختن؛ همچنین باعث ضرر و زیان های مالی شخصی هم میشود. فکر کنید پرداخت قبوض را تا موعد سررسیدشان پشت گوش بیندازید یا پر کردن اظهارنامه مالیاتی را فراموش کنید. اینکه رفتن به دکتر برای یک مشکل پزشکی را به تعویق بیندازید تا اوضاع بدتر شود یا کارهای تعمیراتی خانه را انجام ندهید؛ ضررهای مالی هنگفتی برایتان در پی خواهد داشت.
  • علاوه بر آسیب های اقتصادی؛ اهمال کاری برای سلامتی شما هم بد است. بر اساس یک پژوهش که در مجله پزشکی منتشر شده است، به تعویق انداختن کارها افزایش شدید فشار خون؛ بالا رفتن سطح استرس و بیماری های قلبی عروقی را در پی خواهد داشت.

چرا باید کارها را همین حالا انجام دهیم و چطور این کار باید انجام شود؟

برای خیلی از افراد، به تعویق انداختن کارها تبدیل به یک عادت ریشه دار شده است که از بین بردن آن به تلاش زیادی احتیاج دارد. خیلی از مردم هم نمیدانند که دچار اهمال کاری هستند. مطالعات گسترده ای که در این رابطه انجام شده؛ آمار نگران کننده ای را نشان میدهد: 80 تا 95% دانشجویان کارهایشان را به تعویق میندازند. این عمل در بین سایر افراد جامعه هم رشد داشته است و آمارها میگویند بین 15 تا 20% بزرگسالان دچار اهمال کاری مزمن هستند.

اگر شما هم در انجام کارهای مهمتان تاخیر دارید؛ در اینجا چند راه حل برای تغییر این عادت و در دست گرفتن کنترل اوضاع برایتان آورده ایم:

  • حقیقت را قبول کنید: درک کنید که اهمال کاری بر تمامی جنبه های زندگی شما اثر منفی میگذارد و به ندرت برایتان سودی خواهد داشت.
  • برای ایجاد تغییر متعهد باشید: با کارهای کوچک و آسان تر شروع کنید. برای مثال اگر مسئول یک پروژه بزرگ هستید؛ آن را به کارهای کوچک و وظایف مبتنی بر فعالیت تقسیم کنید. در فروش؛ میتوانید پروسه فروش را به مراحل مختلف تقسیم کنید که انجام دادن هر کدام هم کار سختی نباشد. روی انجام فعالیت ها نظارت داشته باشید. از برنامه هایی مثل Evernote استفاده کنید که به شما اجازه میدهند چک لیست درست کنید و انجام کارها را به شما یادآوری میکنند.
  • عاشق کاری که انجام میدهید باشید: یا اینکه کاری را که عاشقش هستید انجام دهید؛ هر کدام که موقعیتش برایتان فراهم است. اگر عاشق انجام کاری هستید و انجامش نمیدهید؛ احتمالا کارهای دیگرتان را هم به تعویق خواهید انداخت. استیو جابز در جریان سخنرانی در دانشگاه استنفورد گفت: "شما باید آنچه را که دوست دارید پیدا کنید… تنها راه انجام کارهای بزرگ این است که عاشق آنها باشید.
  • برای خودتان مهلت های سخت گیرانه تر تنظیم کنید: وقتی قرار است پروژه ای را به سرانجام برسانید یا چیزی تحویل دهید؛ برای خودتان چند روز زودتر مهلت بگذارید. با این روش زمان کمتری دارید و احتمال به تعویق انداختن کارها به حداقل میرسد.
  • محیطی بدون عوامل حواس پرتی ایجاد کنید: هر چیزی که ممکن است تمرکز شما را به هم بزند را از اطرافتان دور کنید. برای مثال اگر در انجام کارتان به شبکه های اجتماعی نیازی ندارید؛ نوتیفیکیشن همه شان را خاموش کنید.
  • تا جایی که میشود کارها را خودکارسازی کنید: تکنولوژی این امکان را فراهم کرده که کارهای تکراری را به نرم افزارها بسپارید و هم خیالتان راحت باشد که کاری فراموش نمیشود و هم زمان بیشتری داشته باشید. اگر در حوزه فروش کار میکنید؛ نرم افزار سی آر ام دیدار یکی از بهترین ابزارها برای جلوگیری از اهمال کاری است.

قرن ها پس از داوینچی، ما هنوز هم با اهمال کاری دست و پنجه نرم میکنیم. اگرچه روانشناسان؛ مربیان موفقیت، استادان و.. زیادی برای مقابله با اهمال کاری راه حل هایی ارائه داده اند؛ اما در نهایت این خود شما هستید که میتوانید از این مشکل بیرون بیایید. پس همین حالا بلند شوید و کارای عقب افتاده تان را انجام دهید!

(1398/03/20)

ایده پرداز نرم افزار دیدار

حمید محمود زاده

لیست نـظرات
  • ... :
    1398/03/28
    عالی بود