سی آر ام چیست ؟

  • فرض کنید مدیر یک شرکت خصوصی هستید
  • روی چه چیزی تمرکز میکنید؟
  • احتمالاً پاسخ شما این است:
  • افزایش سود
  • بهبود فرایندهای شرکت در راستای اثر بخشی بیشتر و کاهش هزینه ها
سی آر ام چیست

سود یک شرکت چگونه افزایش پیدا میکند:

ویژگی سی آر ام دیدار
  • تبدیل بیشتر زنگ خورها به مشتریان
  • فروش بیشتر به مشتریان قبلی ( 1 درصد فروش بیشتر به مشتریان قدیمی ارزش کسب و کار را بین 3 تا 7 درصد افزایش می دهد)
  • ساخت ارتباطی موثر با مشتریان قبلی
ویژگی سی آر ام دیدار
  • چگونه هزینه ها کاهش پیدا می کند:
  • تشخیص منابع اثر گذار تبلیغات و هزینه کرد روی آنها
  • بهبود کارایی کارمندان فروش
  • بهبود محصول یا خدمت در راستای کاهش هزینه های پشتیبان

مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM یک نگرش بر پایه شناخت بهتر مشتری و ارتباط بهتر با آنها است

  • به این جملات دقت کنید:
  • درآمد یک کسب و کار از مشتریحاصل میشود
  • برند به خودی خود هیچ درآمدی برای کسب کار شما نخواهد داشت، مگر اینکه مشتری سراغ برند شما بیایند
  • محصول به خودی خود درآمد زا نیست مگر مشتریانآن را بخرند
  • تبلیغات اگر مشتریبرای شما نیاورد بی ارزش و هزینه زا خواهد بود
  • اصلی ترین دارایی یک کسب و کار مشتریانآن هستند

مشتری نقطه عطف تمام جملات بالا است

ویژگی سی آر ام دیدار

تعریف دقیق تر CRM

مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM استراتژی ها یا ابزار هایی است که تمام روابط و تعاملات شرکت با مشتریان بالفعل را مدیریت کرده و به سود دهی بیشتر کسب و کار و رضایت مشتریان کمک می کند

  • هدف که CRM دنبال می کند:
  • بهبود فرایند های پیگیری
  • شناخت دقیق تر مشتری و ایجاد یک ارتباط دراز مدت با مشتری
  • و ارایه یک تصویر گویا از نقاط ضعف و قوت کسب کار برای تصمیم گیری های بهتر
ویژگی سی آر ام دیدار
ویژگی سی آر ام دیدار

CRM دقیقا قرار است چه کاری برای شما انجام دهد؟

  • فرایند فروش در اغلب شرکت ها به صورت شکل بالا می باشد:
  • به ازای فرایند بازاریابی فرصت تولید می شود بخشی از فرصت ها در فرایند فروش به مشتری تبدیل می شوند پشتیبانی خوب از مشتریان علاوه بر رضایت آنها موجب تولید فرصت های جدید می شود
  • CRM با مدیریت کامل این فرایند کمک میکند که :
  • درصد بیشتری از فرصت ها تبدیل به مشتری شوند مشتریان فرصت های بیشتری را ایجاد کنند فرایند های بازاریابی هوشمندانه تر و بهینه تر می شود

به زبان ساده استفاده از نرم افزار CRM مزیت های زیر را در کسب و کار شما ایجاد میکنند:

  • جمع آوری اطلاعات مشتریان ، پیگیری ها،فروش ها و ... در یک پایگاه داده متمرکز
  • ارایه یک ابزار برای منظم کردن و سریع کردن پیگیری ها
  • مستقل کردن کامل کسب و کار از کارمندان فروش
  • امکان طبقه بندی هوشمندانه مشتریان(مثلا مشتریانی که سه ماه است خرید نکردند) با هدف پیگیری یا ارسال پیام های گروهی به آنها ارایه گزارشات کامل از فعالیت های کارمندان فروش، محصولات و هزینه های تبلیغات
ویژگی سی آر ام دیدار

اثرات CRM در کسب و کار های کوچک

  • آمارها نشان می دهد که استفاده درست از CRM اثرات زیر را در کسب کار ها ایجاد می کند:
  • 41 درصد افزایش درآمد به ازای هر کارمندان فروش
  • 300 درصد افزایش نرخ تبدیل سرنخ به مشتری
  • 27 درصد بهبود در نگهداری مشتریان فعلی
  • 23 درصد کاهش در هزینه های بازار یابی
  • برگشت سرمایه نرم افزار CRM
  • تحقیقات نشان می دهد که عدد بازگشت سرمایه در نرم افزار CRM حدودا 6 برابر می باشد، یعنی به ازای هر 1000 تومان سرمایه گذاری شما در این بخش شما میتوانید 6000 تومان سود در کسب کار خود ایجاد کنید
ویژگی سی آر ام دیدار