CRM چیست؟ نرم افزار سی آر ام چیست و چه کمکی به شما می کند؟
 
 
 
 

رایگان نرم افزار دیدار را امتحان کنید

سی آر ام چیست

سی آر ام (CRM) چیست ؟

فیلم آموزشی CRM

سی آر ام (CRM) یا مدیریت ارتباط با مشتری تعاملات بین شرکت با مشتریان‌‌( و مشتریان احتمالی) را در راستای بهبود ارتباط با آنها و ایجاد سود بیشتر ایجاد می کند, اصولا وقتی مردم در مورد CRM صحبت می کنند منظورشان نرم افزار CRM می باشد،‌ ابزاری که که امکاناتی از قبیل مدیریت اطلاعات اشخاص و شرکت ها، کاریز فروش، فعالیت ها، گزارشات و غیره دارا می باشد.

هدف CRM خیلی ساده است: روابط شما را با مشتری در راستای رضایت مشتری و افزایش سودآوری شرکت متحول می کند!

برای آشنا کردن شما با مفهوم سی آر ام (CRM) به چه موضوعاتی در این مقاله خواهیم پرداخت؟

چه چیز به عنوان مدیر یک شرکت برای شما مهم است؟ افزایش سود و کاهش هزینه؟

چرا مهمترین دارایی شما مشتری است؟

تعریف دقیق تر مدیریت ارتباط با مشتری، CRM دقیقا چیست؟

نرم افزار CRM دیدار دقیقا قرار است چه کاری برای شما انجام دهد؟

به زبان ساده استفاده از سامانه دیدار مزیت های زیر را در کسب و کار شما ایجاد می کنند

بازار نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (سی آر ام) در دنیا چگونه است؟

هر بخش از شرکت شما چگونه از این ابزار بهره می برد؟

گزارشات CRM چیست و به چه سوال های شما پاسخ می دهد؟

اثرات نرم افزار CRM دیدار در کسب و کارهای کوچک و متوسط چیست؟

برگشت سرمایه CRM چیست؟

CRM ابری یا یک بار خرید؟ کدام انتخاب درست تری است؟

چگونه یک سی آر ام درست انتخاب کنیم؟

خلاصه و نکات مهم مقاله CRM چیست؟

GO TO TOP

چه چیز به عنوان مدیر یک شرکت برای شما مهم است؟ افزایش سود و کاهش هزینه؟

فرض کنید مدیر یک شرکت خصوصی هستید , روی چه چیزی تمرکز می کنید ؟ , احتمالا پاسخ شما این است :

افزایش سود

بهبود فرآیندهای شرکت در راستای اثربخشی بیشتر و کاهش هزینه ها

افزایش سود شرکت با CRM

سود یک شرکت چگونه افزایش پیدا می کند:

تبدیل بیشتر زنگ خور ها به مشتریان

فروش بیشتر به مشتریان قبلی ( 1 درصد فروش بیشتر به مشتریان قدیمی ارزش کسب و کار را بین 3 تا 7 درصد افزایش می دهد)

ساخت ارتباطی موثر با مشتریان قبلی

کاهش هزینه با سی آر ام

چگونه هزینه ها کاهش پیدا می کند:

تشخیص منابع اثر گذار تبلیغات و هزینه کرد روی آنها

بهبود کارایی کارمندان فروش

بهبود محصول یا خدمت در راستای کاهش هزینه های پشتیبان

چرا مهمترین دارایی شما مشتری است؟

مشتریان خوشحال مهمترین دارایی یک شرکت

به این جملات دقت کنید:

درآمد یک کسب و کار از مشتری حاصل میشود

برند به خودی خود هیچ درآمدی برای کسب و کار شما نخواهد داشت , مگر اینکه مشتری سراغ برند شما بیایند

محصول به خودی خود درآمدزا نیست مگر مشتریان آن را بخرند

تبلیغات اگر مشتری برای شما نیاورد بی ارزش و هزینه زا خواهد بود

اصلی ترین دارایی یک کسب و کار مشتریان آن هستند

مشتری نقطه عطف تمام جملات بالا است

سامانه CRM دیدار قرار است به گونه ای ارتباط شما را با مشتریان بهبود دهد که تک تک مشتریان احساس کنند که مشتریان VIP شما هستند.
دقیقا مثل ارتباط که در اوایل راه اندازی کسب و کارتان با تعداد کم مشتریان خود داشتید.

تعریف دقیق تر مدیریت ارتباط با مشتری، CRM دقیقا چیست ؟

تعریف دقیق CRM سی آر ام چیست؟

مدیریت ارتباط با مشتری یا سی آر ام (CRM) استراتژی ها یا ابزار هایی است که تمام روابط و تعاملات شرکت با مشتریان بالفعل را مدیریت کرده و به سوددهی بیشتر کسب و کار و رضایت مشتریان کمک می کندهدف که CRM دنبال می کند:

بهبود فرایندهای پیگیری

شناخت دقیق تر مشتری و ایجاد یک ارتباط دراز مدت با مشتری

و ارایه یک تصویر گویا از نقاط ضعف و قوت کسب کار برای تصمیم گیری های بهتر

نرم افزار CRM دیدار دقیقا قرار است چه کاری برای شما انجام دهد؟

سی آر ام دقیقا چه کاری انجام می دهد

فرآیند فروش در اغلب شرکت ها به صورت شکل بالا می باشد:

به ازای فرایند بازاریابی فرصت تولید می شود بخشی از فرصت ها در فرایند فروش به مشتری تبدیل می شوند پشتیبانی خوب از مشتریان علاوه بر رضایت آنها موجب تولید فرصت های جدید می شود CRM با مدیریت کامل این فرایند کمک میکند که :
درصد بیشتری از فرصت ها تبدیل به مشتری شوند مشتریان فرصت های بیشتری را ایجاد کنند فرایند های بازاریابی هوشمندانه تر و بهینه تر می شود

به زبان ساده استفاده از CRM دیدار مزیت های زیر را در کسب و کار شما ایجاد می کنند

مزایای CRM

جمع آوری اطلاعات مشتریان ، پیگیری ها،فروش ها و ... در یک پایگاه داده متمرکز

ارائه یک ابزار برای منظم کردن و سریع کردن پیگیری ها

مستقل کردن کامل کسب و کار از کارمندان فروش

امکان طبقه بندی هوشمندانه مشتریان(مثلا مشتریانی که سه ماه است خرید نکردند) با هدف پیگیری یا ارسال پیام های گروهی به آنها

ارائه گزارشات کامل از فعالیت های کارمندان فروش، محصولات و هزینه های تبلیغات برای بهبود تصمیم سازی های آینده

روش شما در چگونگی جمع آوری، مدیریت و استفاده از اطلاعات مهمترین چیزی است که مشخص می کند شما پیروز می شوید یا شکست می خرید

بیل گیتس

بازار نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (سی آر ام) در دنیا چگونه است؟

بازار نرم افزار سی آر ام در دنیا

آمارها نشان می دهد که فروش CRM در دنیا به سرعت در حال رشد می باشد و بیش از 40 درصد بازار دست نرم افزارهای saleforce ، SAP، Oracle و Microsoft dynamic CRM است. از طرف یک گزارش در سال 2012 نشان می دهد که بیش 55 درصد شرکت های کوچک و متوسط از سی آر ام استفاده می کنند.

هر بخش از شرکت شما چگونه از این ابزار بهره می برد؟

سی آر ام برای مدیران

مدیران شرکت با دیدن گزارشات CRM اطلاعات دقیقی از وضعیت شرکت را در قالب تصاویر گزارشات سی آر ام می بینند، این گزارشات به عنوان یک ابزار هوشمند به تصمیم سازیمدیران کمک می کند. مثلا مدیر می تواند پیش بینی فروش ماه آینده را ببیند.

CRM برای بخش بازاریابی

بخش بازاریابی می تواند با دیدن گزارشات سی آر ام تشخیص دهد پربازده ترین و ضعیف ترین شیوه تبلیغات و بازاریابی شرکت چه بوده است

سی آر ام برای مدیران فروش

مدیران فروش می توانند از نرخ تبدیل(چند درصد از فرصت ها تبدیل به مشتری می شود) کارمند فروش مطلع شده وکارمندان فروش ضعیف تر را بهبود دهند

CRM برای کارمندان فروش

کارمندان فروش پیگیریهای خود را منظم تر،‌دقیق تر و سریعتر کنند و مطمئن شوند هیچ چیزی دیگر فراموش نمی شود

سی آر ام برای کارمندان پشتیبانی

کارمندان پشتیبانی با رجوع به پرونده مشتری سابقه مشتری را دیده و خدمات بهتری به مشتریان بدهند.

CRM برای مدیران منابع انسانی

مدیران منابع انسانی با گزارشات CRM از کارایی عملکرد کارمندان مطمئن شوند

گزارش های CRM چیست و به چه و به چه سوال های شما پاسخ می دهد؟

مزایای گزارش سی آر ام

یکی از مهمترین بخش های CRM گزارشات آن می باشد، گزارشات CRM چیست؟ و به چه سوال های شما پاسخ می دهد؟

روند ایجاد فرصت های ورودی

تحلیل فرصت های ورودی و اینکه چند درصد از آنها به مشتری تبدیل شده اند

تحلیل کاریز(پایپ لاین فروش) و اینکه آیا به درستی برای شما کار می کند

تحلیل فروش

گزارش عدم موفقیت در فروش

گزارش نرخ تبدیل از فرصت به مشتری

گزارش عملکرد کارمندان فروش (‌نرخ تبدیل هر کدام، میزان فعالیت ها،‌ میزان مشتریان شکست خورده و …)

و…

تک تک این گزارشات به شما کمک می کند که ایرادهای کارخانه فروش خود را پیدا کرده و آنها را بهبود دهید

اثرات نرم افزار CRM دیدار در کسب و کارهای کوچک و متوسط چیست؟

اثرات CRM در کسب و کار

آمارها نشان می دهد که استفاده درست از CRM اثرات زیر را در کسب و کارها ایجاد می کند:

41 درصد افزایش درآمد به ازای هر کارمند فروش

300 درصد افزایش نرخ تبدیل سرنخ به مشتری

27 درصد بهبود در نگهداری مشتریان فعلی

23 درصد کاهش در هزینه های بازاریابی

برگشت سرمایه CRM چیست؟

برگشت سرمایه در نرم افزار سی آر ام

نرخ برگشت سرمایه (ROI) نشان می دهد به ازای هر تومان هزینه شما چقدر سودآوری ایجاد کرده اید و از طریق فرمول زیر محاسبه می شود:نرخ برگشت سرمایه= (سود حاصل از سرمایه گذاری- هزینه سرمایه گذاری شده)/هزینه سرمایه گذاری شده
مثلا اگر شما 2000.000 تومان هزینه بازاریابی کرده اید و 10.000.000 تومان سود ناخالص شما باشد٬ برگشت سرمایه بازاریابی شما برابر است با: (10.000.000-2000.000)/2000.000= 4یعنی به ازای هر هزار تومانی که بابت بازاریابی خود هزینه می کنید می توانید 4 هزار تومان سود ایجاد کنید. یعنی این شیوه بازاریابی شما مفید است.
تحقیقات نشان می دهد که عدد بازگشت سرمایه در CRM حدودا برابر عدد 8.71 می باشد. یعنی به ازای هر 1000 تومان سرمایه گذاری شما در این بخش شما میتوانید 8710 تومان سود در کسب کار خود ایجاد کنید.

CRM ابری یا یک بار خرید؟ کدام انتخاب درست تری است؟

cloud-didar-software

ما دو گونه CRM داریم، CRM های ابری و یک بار خرید نرم افزارهای ابری بدون هزینه اولیه و با یک هزینه ناچیز ماهیانه به شما سرویس می دهند و از تمام دنیا از طریق اینترنت قابل استفاده می باشند،‌ مثل Gmail یا تلگرام نرم افزارهای یک بار خرید علاوه بر هزینه پشتیبانی سالیانه یک مبلغ قابل توجه در هنگام نصب از شما دریافت می کنند و روی کامپیوترهای شما نصب می شوند آمارها نشان می دهد که استفاده از نرم افزارهای ابری به شدت رو به رشد می باشد

برای اینکه بدانید چرا نرم افزارهای ابری بهتر است این مقاله را بخوانید:

چرا نرم افزار ها با پرداخت ماهیانه(SAAS) ارزان تر و کاراتر هستند؟

چگونه یک سی آر ام درست انتخاب کنیم؟

انتخاب درست نرم افزار سی آر ام

متاسفانه خیلی های از پروژه های CRM به دلیل انتخاب نادرست، شکست می خورند! جالب بدانید که شما کمترین چیزی که در صورت انتخاب نادرست CRM از دست می دهید،‌هزینه ای است که بابت آن پرداخت کرده اید،‌ ضرر اصلی شما این ست که شما نتوانسته اید در این مدت از CRM استفاده کنید.
ما یک راهنمای کامل برای شما آماده کرده ایم که به شما کمک می کند تصمیم درستی را برای انتخاب یک سی آر ام درست برای کسب و کارتان بگیرید.


شما همچنین می توانید مقاله راهنمای خرید CRM را برای اطلاعات بیشتر بخوانید.

خلاصه و نکات مهم مقاله CRM چیست؟

نکات مهم در مورد CRM didar

تعریف CRM (سی آر ام) ‌: مدیریت ارتباط با مشتریان ابزاری که روابط بین شما و مشتری را جهت سودآوری بیشتر کسب و کارتان و رضایت مشتری مدیریت می کند

برای استفاده از این مفهوم ‌: شما به یک CRM نیاز دارید

سی آر ام مهم است ‌: به خاطر اینکه فرصت های بیشتری از کسب و کار شما را به مشتری تبدیل می کند و درصد بیشتری از مشتریان تان را راضی نگه می دارد

CRM دیدار کمک می کند ‌: شما علاوه برای داشتن پایگاه داده مشتریان خود یک تصویر دقیق از وضعیت عملکرد کسب و کارتان داشته باشید

مزیت CRM دیدار چیست‌ : فرصت های بیشتر را به مشتری تبدیل می کند، کمک می کند به مشتریان قبلی بیشتر بفروشید و هزینه های تبلیغات شما را کاهش می دهد

CRM ابری بهتر است ‌: چرا که ارزان تر است،‌ از همه جا قابل دسترس است و نگرانی پشتیبانی و توسعه برای شما ایجاد نمی کند

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر از مقالات زیر استفاده کنید
وقتی سی آر ام ندارید آیا نرم افزار دیدار می تواند انتخاب درستی برای شما باشد؟ نمونه گزارشات نرم افزارهای CRM اکسل رایگان یا CRM که بابتش هزینه پرداخت می کنید؟ 10 عددی که نشان می دهد چرا CRM محبوب است
چرا CRM یک نیاز جدی برای شماست؟